Malerier med mennesker – få maleri med kvinder

Se flere malerier med mennesker her.

Klik og se mine malerier af mennesker. Jeg finder ofte menneske skikkelser i mange af mine abstrakte malerier. Hvorfor? Fordi det at møde forskellige mennesker, iagttage bevægelser og attituder er inspirerende.
Ring gerne 20468228 og aftal besøg på galleriet.
Maleriet her hedder Fake News, hvor jeg i en kommentar til Trump har revet aviser i stykker og samlet artiklerne til en ny virkelighed.
Jeg tror, vi mennesker har behov for fællesskaber, og at vi udvikler os selv i vores møde med andre, når vi skaber relationer og nærhed, og at det skaber mangfoldighed. For at give plads til mange tolkninger og mulighed for at spejle egne eller andres følelser og måske derved få en dybere forståelse af os selv og andre, er mine malerier ofte halvabstrakte.

Jeg nyder at male mennesker og tænker at selv i vores mere og mere digitale hverdag, kan man sige: It´s all about people. Vi må finde medmenneskelighed, vi må have relationer, og se andre som hele mennesker.
Det det optager mig er figurernes holdninger, attitude og blikretning, for det siger noget om deres indbyrdes relationer – hvad de siger, er op til den enkelte beskuer.
Det er nogle af de tanker, der ligger bag både mine portrætter og mine malerier af mennesker i forskellige situationer.

Når jeg holder udstillinger, kunstsalon eller benytter sociale medier kan jeg se mange nyder at tolke malerier med mennesker og at genkende både sig selv og andre.
Maleriet her er malet ppå bestilling. Titlen er: Og vi danser til solen står op. Se flere dansemalerier.
Abstrakte malerier med mennesker

Croquis er en flere hundrede år gammel tegneteknik, hvor man tegner hurtige skitser efter nøgne modeller. Den korte tid mellem hver tegning betyder, at man som kunstner må fokusere på det vigtigste i den stilling, modellen har valgt eller er sat i. Det er positionen, kroppen, udtrykket, bevægelsen, der er centralt. Jeg synes croquis er dybt fascinerende og sjovt. Fra starten af min karriere har jeg tegnet meget croquis og elsker de hurtige skitser af mennesker i bevægelser.
Jeg er således fortrolig med at male kroppe, men jeg maler ofte med et twist. Det må ikke være helt naturalistisk, der må være plads til egne tolkninger. Derfor er mine figurer diffuse eller flydende i formerne. Leonardo da Vinci ville sige, at det er sådan, det ser ud, for der er ingen faste konturer – og han opfordrer kunstnere til at male former frem ved hjælpe af skygger og lys på kroppen. Jeg gør det ved hjælp af farver. Farver er mit værktøj til at beskrive følelser, bevægelser og stemninger.
Kunst kan nedbryde afstanden mellem mennesker
Både når jeg laver portrætter og malerier af mennesker, prøver jeg selv at indtage stillingen eller ansigtsudtrykket indimellem mine penselstrøg. Derved får jeg fornemmelsen for den eller de personer, jeg maler. Jeg er helt opslugt af processen, og mit farvevalg bliver intuitivt. Når jeg lægger de følelser ind i mine malerier, kan andre tolke på det, og måske få en større forståelse for andre. Kunst kan på den måde nedbryde afstande og give større forståelse af andre menneskers holdninger og sindstilstande. Det er en af grundene til, at jeg mener, det er vigtigt at male malerier af mennesker eller portrætter.
Malerier af kvinder

Som kunstner udtrykker jeg noget af mig selv i værket. Det gør jeg også i et abstrakt maleri af fx en kvinde, billeder af dansere, personer, menneskekroppe og meget andet. Der er ofte fleste kvinder i mine malerier. Dels fordi jeg selv er kvinde, og da det er lettere at få kvindelige modeller, når man tegner croquis, har jeg langt større øvelse i at male kvinder.
I croquis må man male intuitivt. Jeg elsker hastigheden, de hurtige bevægelser – og meget hurtige beslutninger. Det vigtigste er at tegne, det man ser , og ikke det man tror, man ved. Derfor er iagttagelsen af den nøgne krop vigtig, når man vil øve sig i at tegne.

At tegne, hvad man ser – og ikke hvad man tror, man ser er hovedbudskabet i bestselleren af Betty Edwards: At tegne er at se. Noget jeg selv har taget med mig som et lærerigt råd, når jeg har tegnet croquis. At se linjer og enkelte figurer i stedet for et ben eller en arm.
I croquis er det også interessant, at tegningerne og stilen er så utrolig forskellig fra person til person. Det er inspirerende at se de andres tegninger – og høre deres bevæggrund for, hvad de har valgt at fokusere på.
Malerier af mennesker med krop og sjæl

Leonardo da Vinci anatomiske tegninger er fantastiske – både stor kunst og meget korrekt. Han dissekerede lig i kælderen på datidens hospitaler – uden ordentlig nedkøling og udluftning – og de studier har givet eftertiden mange nyttige oplysninger – både indenfor tegning, men også inden for menneskekroppen. Han var optaget af at tegne realistisk, hvilket også indebar at tilføre historie eller sjæl i maleriet. Han sagde at en god maler i grove træk må beslutte lemmernes position, men det er ikke nok. Kunstneren må også forholde sig til, om bevægelserne passer til sindstilstanden hos den person, de afbilder og formidle følelser ud fra kroppens holdning. Han argumenterede kraftig for, at kunstneren skulle kende til de anatomiske kendsgerninger så som kraniet, musklerne og sener for at få det rette udtryk.

Men det rette udtryk er ikke blot lighed; det er vekselvirkning hvor iagttagelsesevne kombineres med forestillingsevne. Således udtalte han, at en stor kunstner udvisker grænsen mellem virkelighed og fantasi.
Selv ønsker jeg også at fange sindstilstanden gennem bevægelse, former og farvevalg. Som kunstner er det spændende at male mennesker og danne helhedsindtrykket ud fra en blanding af modellens ydre, proportioner, bevægelse og sindstilstand.
Mine forbilleder – Abstrakte malerier af kvinder
Jeg er blevet inspireret af flere at vores store moderne malere som fx Pablo Picasso. Hans kvinder er frodige og erotiske. Han bruger skarpe streger – mange gange et kubistisk udtryk som nærmest er abstrakt. Henri Matisse har runde,organiske og farvemættede udtryk i hans kvinder. Jeg kigger fx ofte på maleriet ”Dansen”, som jeg finder dybt fascinerende og inspirerende til minemalerier af mennesker. Desuden har jeg studeret Japansk kunst – lige som så mange andre vestlige kunstnere. Det er specielt Shijoskolen, som tager udgangspunkt i de japanske tuchmalerier og samtidig inkluderede elementer af vestlig realisme. Her er mange skønne personer fra Edoperiodens storbyer med skildring af forlystelseskvarterer. De har en meget enkel streg – og igen viser de store personligheder på en ganske enkel måde – og med en yderst fræk beskæring.
Du kan læse mere om de japanske træsnit på min blog eller kontakt mig på 20468228.

Den japanske beskæring inspirerede også Paul Gauguin. Han var modig og brugte farver på en helt nye måde. Den vildskab i brug af farver har inspireret mig til at male mine abstrakte malerier af kvinder.
Lad mig derfor slutte med en opfordring. Vil du gerne selv i gang med at male – så er croquis et godt sted at begynde – også hvis du vil male abstrakt.
Maleriet her er netop inspireret af Gaugain – se flere abstrakte farverige malerier af mennesker her.
Farverige malerier – se et lille udpluk her – se mere under gallerierne
En klassisk komposition får liv ved det spændende farvevalg Kvinde foran spejl, men i et impressionistisk udtryk, så det virker let og luftigt Masser af dynamik i de dansende mennesker Aflangt maleri med smukke farveharmonier Et abstrakt maleri kombinerer former og farver Abstrakt maleri – hvor man alligevel fornemmer mennesker i de dynamiske strøg.
Hvorfor købe et maleri med mennesker?
På et maleri med mennesker er det abstrakte figurative personer, der er motivet. Meningen med malerier med mennesker er at illustrere attituder, karaktertræk, følelser, relationer og vække genklang hos beskueren med stemninger eller historie. Kvinder er et yndet motiv i kunsten, hvor der i moderne kunst tilføjes elementer, der skaber dynamik og kontrast.
Hvornår begyndte man at male mennesker?
Mennesket har gennem alle tider været et vigtigt objekt til afbildning. Både for at forstå os selv, som en form for tilbedelse, fortælle historier – eller ofte i tidligere tider som udtryk for et ønske: jagtlykke, frugtbarhed etc. Vores behov for andre mennesker og gode relationer kan være grunden til, at malerier med mennesker er så eftertragtede, selv i vores moderne samfund.
Hvorfor male malerier med mennesker?
Fra vi er helt små, er vi optaget af at fortolke andre mennesker simpelthen for at overleve. Vi bliver derfor eksperter i at aflæse andre menneskers ansigter, deres mimik og kropsholdning. Selv når maleriet er abstrakt, finder vi ofte mennesker eller ansigter i de abstrakte figurer. Således skabes plads til indlevelse og empati, hvor vi spejler egne følelser ind i maleriet og finder det fascinerende.
Hvordan vurderes et maleri med mennesker?
I renæssancen lærte de om muskler og knoglernes opbygning ved at skære i lig, hvorved maleriet blev naturalistiske. I dag bruges croquis og træning til et godt maleri med mennesker. I et moderne maleri er maleriet mere interessant, når den realistiske gengivelse ikke er målet, hvor kunstneren i stedet lader værket stå åbent for fortolkeren, så beskueren selv finder meningen og genkender stemninger og følelser.