Malerier af dyr – få et spændende maleri med dyr
Jeg maler mere eller mindre abstrakte dyremalerier og giver hvert enkelt dyr sin helt egen personlighed. Mine malerier af næsehorn, elefanter, tigre og løver er inspireret af at studere forskellige dyr inkl. vores hund og kat, hvor deres store klare øjne genfindes i flere af mine dyremalerier. Maleriet bliver et magisk og farvestrålende billedunivers med fantasidyr, blå elefanter og grønne katte.
Kontakt mig, hvis du vilgå på opdagelse i de udtryksfulde og farverige malerier. Se mere på galleri af dyremalerier eller ring 20468228.

Jeg beslutter mig ikke for at male et bestemt dyr – dyret dukker af sig selv op på lærredet, måske ikke synligt for alle, hvilket heller ikke er meningen. Meningen er at give udtryk for en stemning, en følelse, et udtryk, som dyremotivet udtrykker. Mine malerier med dyremotiver er symbolske og er en måde at lade dyrene komme til orde.

Forskellige dyrearter har forskellig personlighed, og vi kan ofte genkende nogle af trækkene i os selv. Vi kan tænke, at hunde er nysgerrige og pålidelige, katten er smidig og snarrådig, elefanten har styrke og klogskab.
At fange dyrets personlighed er målet for mine dyremotiver, samt at de kan spejle os selv. Jeg ønsker at fange både vilde dyr og vores husdyrs naturlighed. De agerer ud fra deres instinkt, og den umiddelbarhed er interessant af male, da den kan udstråle noget, vi har glemt. Derfor har mine malerier af dyr indirekte et budskab om, at vi skal bevare naturens væsen.
Dyremalerier malerier af dyr og totemdyr

Nogle har et kraft- eller totemdyr, som siger dem noget helt specielt. Selv er jeg meget optaget af alle slags kattedyr, og har ikke beslutte mig for om tigeren eller løven er mit totemdyr. Jeg har malet flere tigre og løver, og elsker deres smidighed.
Jeg maler også fugle fx papegøjer, søpapegøjer, pingviner. Du kan se flere dyremalerier under galleriet med dyr.
Få et maleri af næsehorn – se flotte malerier med næsehorn
Mød mine forskellige næsehorn ved et klik på galleriet med dyremalerier. Jeg maler næsehorn, fordi jeg er fascineret af næsehornets styrke og form med det karakteristiske horn. Det giver maleriet kraft og dynamik. Næsehornets tykke lave ben giver det abstrakte maleri et robust udtryk. Næsehornet er et magisk urvæsen fra fortiden i kraftig panser og plade, hvilket giver maleriet dybde og struktur. Næsehornet er en truet dyreart, der har levet på jorden lang tid før os, og et næsehornsmaleri skaber opmærksomhed om de problemer, vi har med udnyttelsen af vores natur. Derfor kan du se dobbeltheden mellem at være sårbar og kraftfuld. Du kan bestille dit eget maleri af din safaritur og Big Five.Samtidig med et dejligt minde skaber du liv og farver på din væg.
Mennesker har malet dyremotiver i 50.000 år
Dyremotiver har en lang historie. I antikken og middelalderen spillede både fabeldyr og dyr en betydelig rolle som selvstændige billeder, som ornament på lertøj eller lignende.

På den indonesiske ø Sulawesi findes et mere end 40.000 år gammelt hulemaleri, måske verdens ældste fortællende afbildning.
Jeg er langt fra den første kunstner, der har malet næsehorn. For over 30.000 år siden var mennesker også fascineret af denne kæmpe. I Chauvetgrotten i Sydfrankrig viser linket realistiske og meget inspirerende hulemalerier af næsehorn. I stil med Pablo Picassos tegning af en tyr, hvor alle overflødige streger er fjernet – er hulemalerierne inspirerende med deres enkle formsprog.
Malerier af heste har hentet inspiration fra renæssancemalerne
I renæssancen dissekerede Leonardo da Vinci hestelig for at blive klogere på hestens anatomi. Noget han benytte i det store vægmaleri: Slaget ved Angbiari. Maleriet blev dog aldrig til noget. Men de detaljerede tegninger af hestens anatomi er bevaret.

Her er jeg blevet inspireret af heste. Du vil finde flere abstrakte malerier, hvor du måske kan genkende, hvilket dyr inspirationen stammer fra her.
Albrech Dürer er også en af renæssancetidens store malere. Han har en skøn tegning af et næsehorn, der på samme tid viser muskler – men bibeholder det kraftige panser, der er på næsehornet.
Historien om mine malerier af næsehorn – læs om min start med at male truede dyr
Jeg kan huske en aften i 2015, hvor jeg lå på gulvet med et 2 meter stort lærred og malede cirkler med en svamp i røde og orangebrune nuancer, ganske forsigtigt, så jeg stadig kunne skimte en blå og turkis undermaling. Den aften opstod mit første næsehorns maleri. Jeg elskede dyret med det samme, og maleriet blev hængt på mit kontor i Gyldendal.

Da jeg delte maleriet på sociale medier fik jeg mange bestillinger på næsehornsmaleri til hjemmet. Bestil eller køb dit eget maleri med et næsehorn.
Siden 2016 har jeg malet flere næsehorn, der alle er forskellige. De har et navn og et unikt udtryk. . I 2017 fik jeg en fin presseomtale i forbindelse med Kunstrunden Nordsjælland – læs her med et næsehorn på sin morgenvandring. Her inddrager jeg naturen på en abstrakt måde med det spæde morgenlys.
Hvert næsehornsmaleri har sin egen historie – kontakt mig og hør mere

Malerier med næsehorn får dybde og fylde gennem mange lag maling, der illustrerer deres harniskklædte kraftige krop.
På trods af næsehornets enorme vægt på op til mere end 2 tons lykkes det dem alligevel at skifte retning lige så hurtigt, som du kan blinke. Det viser jeg ved at bruge dynamiske og hurtige strøg på maleriet. Det er kraftfulde dynamiske bevægelser, der passer til næsehornets runde og kraftige former og horn. Læs mere om mig som kunstner.
Farverne i mine næsehorn

Selv om man taler om hvide og sorte næsehorn, er de i naturen mere forskellige nuancer af grå. Faktisk eksisterer det hvide næsehorn slet ikke. Nogle mener, at det er en fejloversættelse, hvor ordet ”wyd” på afrikaans er blevet til white.
Wyd betyder ”bred” og henviser til næsehornets brede mund. På dansk kalder vi det mere korrekt ”bredsnudet næsehorn”.
Når jeg maler mine næsehorn er de dog hverken grå, sorte eller hvide. Jeg har en ekspressionistisk tilgang, hvor farverne mere udtrykker en karakter eller en stemning, derfor har mine næsehornsmalerier mange forskellige farver lige fra gul, rød og orange til blå og grønt. Læs mere om farvernes betydning her. Farvevalget er mere udtryk for de følelser, jeg gerne vil udtrykke gennem maleriet – og farverne får betydning for, hvorledes du opfatter næsehornets karakter og udtryk. Mine malerier af næsehorn er derfor på sin vis abstrakte eller mere korrekt ekspressionistiske, hvor jeg udtrykker egne følelser gennem mine billeder.
Du kan få dit eget maleri af dit personlige næsehorn. Kontakt mig på mobil 20468228
Hvornår opstod malerier af dyr?
Malerier af vilde dyr har tidligt været et vigtigt motiv , hvor de tidligste kendte hulemalerier med dyr er skabt for ca. 40.000 år siden. Betydningen formodes at være magisk-religiøs. Senere har såvel Dürer og Da Vinci tilføjede en mere videnskabelig tilgang til malerier af dyr. I begyndelsen af 1900 begyndte opbrydningen af korrekte detaljer, og det moderne dyremaleri blev født.
Hvordan lærer jeg at male dyr?
Der er masser af videoer og figurer, der kan hjælpe til at male enkle dyremotiver. Min anbefaling er at prøve Picassomåden. Tag et fotografi af dyret – tegn det efter i løse streger – og slet så mange streger, du kan, indtil du har fundet de enkle streger, der viser dyrets karakter. Brug halve cirkelbevægelser til at angive formen og give dyret rummelighed. Mal øjnene med enkel og diffus antydning.
Hvorfor male vilde dyr?
Målet for mange kunstner, der maler vilde dyr, er at give beskueren en bevidsthed om, hvor vigtigt opretholdelsen af mangfoldighed af verdens økosystemer og vilde dyr er. Derfor maler jeg malerier af næsehorn. SWLA har en professionel tilgang. De har fokus på at komme ud i naturen og opleve dyret og økosystemerne og gennem studier fange essensen og derved finde måder at skabe opmærksomhed på vilde dyr.
Hvem maler moderne dyremotiver?
Henri Rousseaus symbolistiske malerier af junglen fra omkring 1891 er de første moderne dyremalerier – lidt i stil med vores egen Hans Scherfig. Den mest omdiskuterede nutidige kunstner, der bruger dyremotiver, er Damien Hirst, som bl.a. er kendt for sine værker med døde dyr, enten hele eller opskåret, støbt ind i formalin og plastic og den dansk-chilenske konceptkunstner Marco Evaristti med 10 guldfisk i blenderglas.