Trick 8: Leg med collage

Er du gået i stå med dit maleri – kan det hjælpe, at rive små stykker fra en avis eller et ugeblad og klistre ovenpå noget af det, du ikke kan lide. Selv har jeg også brugt collage til at skabe et nyt og spændende udtryk. En teknik jeg også har brugt på kreative teamworkdage for arbejdspladser. Ofte er det med folk, der aldrig har malet før. I en sådan proces er det vigtigt at sætte meget klare rammer for det kreative arbejde. Dogmefilmene kaldte det benspænd – jeg vil blot kalde det rammer. Det er altså ikke everythings goes, men et stærkt begrænset antal muligheder. læs evt. mere her

Collage og maleri i blåt
Maleriet “A rainy day” er mikset medier, da der er både collage, tryk og akrylmaling.

Sådan kan du selv komme igang

Collagemaleriet ”A rainy day” (2013) har jeg lavet i en sådan proces. Du kan selv prøve at lave et maleri ud fra nogle faste rammer. Det kan være at holde sig til farver i en bestemt nuance – enten rød, gul eller som i dette eksempel blå. Her bruger du kun blå nuancer samt sort og hvid. For derefter at give dynamik i maleriet skal du finde 1-3 motiver fra et ugeblad og klippe ud.

Her har jeg klippet figuren ud med 3 lag papir. På den måde fik jeg 3 ens udklippede motiver, jeg kunne brug til at trykke med og nogle af dem klistrede jeg efterfølgende på.

For at få de udklippede motiver naturligt ind i maleriet har jeg først brugt dem til at trykke med – så de fik lidt farve, hvorefter jeg har klistret dem på. Man kan faktisk klistre dem på med maling, så man ikke behøver at finde lim frem. Det er altså en let form for collage, som også kan bruges til børn, så snart de kan håndtere en saks. Og det bliver mere avanceret end kartoffeltryk, idet motiverne kan blive mere nuancerede.

Den historiske udvikling af collageteknikken

Collageteknikken kom for alvor frem under kubismen i 1908 med Picasso (1881-1973) og Braque (1882-1963) som foregangsmænd.  Kubisterne ønskede, at vise motivet fra flere vinkler, da det bedre beskrev et tredimensionalt objekt end renæssancens perspektivbilleder. (Se mere under trick 7).

Kubisterne ødelagde bevidst illusionen af en harmonisk og todimensionel virkelighed og skabte i stedet rumlige disharmonier. Det mål kommer virkelig til sin ret i Picassos ”Guernica” (1937), som du kan se her. Fragmenter af velkendte ting sammensættes i et uventet og mærkeligt møde betyder, at kunstværket skaber en ny virkelighed. Et uhyggeligt præcist billede af krigens rædsler.

Picassos mange collager kan være meget inspirerende. De er langt mere positive end Guernica. Du kan finde flere af hans billeder her som både børn og voksne kan forsøge at male eller klippe og trykke efter.  Jeg synes ikke, at det er snyd at male efter. Selv meget store kunstnere har gjort det utallige gange – så bare sug løs af inspirationen.

Tag aktuelle overskrifter

Du kan også rive motiverne i stedet for at klippe. Det giver en sfumato virkning – altså en blødere overgang, hvor konturerne udviskes frem for de meget skarpe kanter, når du klipper. (Jeg skriver mere om Sfumato-metoden her). I mit collage-maleri ”Fake News” (2019) er små fragmenter sat sammen til en helhed.

Fake news orange

Her har jeg bevaret noget tekst. Det skyldes, at tekst virker ret flot på maleriet. Så bare gem de ”gode overskrifter” – de kan bruges.

Hent også inspiration fra den franske kunstner Arnaud Bauville (1971) her. Mit overordnede råd er: Bare eksperimenter løs, når du prøver nye metoder og redskaber udvikler du din stil. Du kan læse hele bloggen på Galleri-Weppler.dk, hvor du også kan skrive til mig, hvis du har spørgsmål.